۱۳۹۲ مرداد ۸, سه‌شنبه

پنج روش مشهور هکرها

همین حالا، میلیون ها هکر و کلاهبردار سخت مشغول کار اند. آنها هر لحظه ممکن است به اطلاعات شما دست پیدا کنند و انواع سو استفاده ها و مسائل امنیتی ممکن است برایتان اتفاق بیفتد.​
بخش ترس آور موضوع اینجاست که هر کسی می تواند یک هکر باشد. با اندکی جست و جو و هزینه، هر کس می تواند نرم افزارها و برنامه های هک را داشته باشد و روش آن را بیاموزد. حال، در میان این چند دسته از انواع هکرها، از مبتدی ها، سیستم های اتوماتیک و هکر های حرفه ای، چگونه باید ایمن بود؟

بهترین راه آن است که بدانید هکرها چگونه عمل می کنند. وقتی فهمیدید که روش هایشان چیست، می توانید اعمال خرابکارانه آن ها را خنثی کنید. در این نوشته پنج روش معروف هکرها را معرفی می کنیم:

۱. فیشینگ - phishing
«تبریک!! شما به عنوان برنده خوش شانس قرعه کشی آیندگان امروز شناخته شده اید!» - با یکی دو کلیک ساده، کار شما ساخته است - چه روشی از این ساده تر؟

بدون شک از خودتان می پرسید: کدام احمقی در این دام می افتد؟ باید گفت، ده ها هزار نفر هر ساله در این دام ها می افتند. دلیل ادامه این روش ساده از طرف هکر ها دقیقا همین نکته است.


این نوع هک کردن، که از شما خواسته می شود برای بردن جایزه یا گرفتن شغل، اینجا و آنجا را کلیک کنید و اطلاعاتی را وارد کنید و یا حتی پیغامی از طرف کسی که می خواهد شما را ببیند، روشی مشهور از طرف هکر ها است که به آن فیشینگ می گویند. بدون شک در این روش، اطلاعات شما مستقیم به هکر ها خواهد رسید.

پیش از آن که به ایمیل ها پاسخ دهید یا کاری انجام دهید، اندکی در مورد آن فکر کنید و با عقل سلیم بسنجید. هکر ها به سرعت عمل  و بی دقتی شما دل خوش می کنند. اگر به اندازه کافی به آن فکر کنید به قلابی بودن آن پی می برید؛ هیچ وقت فراموش نکنید که اگر چیزی زیادی خوب به نظر می رسد، ممکن است که کلکی در کار باشد.

۲. تروجان - Trojan

بسیاری از هکرها در صددند تا ویروسی را به جان کامپیوتر شما بیندازند. وقتی ویروس نصب شد، این قابلیت را دارد تا هر چیزی که شما تایپ می کنید را ثبت و ضبط کند و برای هکر بفرستد. هم چنین این ویروس می تواند ایمیل های اسپم (spam) بفرستد و به بقیه کامپیوتر ها حمله سایبری کند.

برای این کار، هکرها ویروس را طوری تغییر قیافه می دهند که بی ضرر جلوه کند. این روش را تروجان می نامند.

یکی از مشهور ترین روش های فرستادن تروجان به کامپیوتر شما، استفاده از روش های متنوع فیشینگ است. برای مثال، ایمیل ممکن است از طرف شرکت های فروش اینترنتی، بانک ها و یا دیگر شرکت های معتبر باشد. « تراکنش مورد نظر شما در بانکِ ... با مشکل مواجه شده است! برای اطلاعات بیشتر، فایل فرستاده شده را باز کنید.» فایل گفته شده، ممکن است بسیار معمولی به نظر برسد، اما در واقعیت حامل ویروس تروجان باشد. کلیک کردن روی فایل، ویروس را قبل از آن که کاری بکنید، نصب می کند.
روش مشابهی در فیسبوک و توئیتر وجود دارد. شما یک ویدیوی خنده دار را که دوستانتان همخوان کرده اند، می خواهید ببینید اما در عوض پنجره ای باز می شود و از شما خواسته می شود تا نرم افزار پخش ویدیو را آپدیت (update) کنید. فایل آپدیت در حقیقت همان ویروس تروجان است.

برای شکست دادن این روش، مانند روش مواجهه با فیشینگ، مراجعه به عقل سلیم و اندکی فکر بیشتر مشکل را حل می کند. با این حال، نرم افزارهای حفظ امنیت آپدیت ها هم به شدت ضروری است. چرا که این نرم افزارها می توانند تروجان ها را پیش از نصب تشخیص دهند.

۳. دانلودهای ناخواسته - Drive-by

نرم افزارهای حفظ امنیت خوبند اما همیشه کافی نیستند. برنامه هایی که روی کامپیوتر شما نصب شده اند ممکن است نقاط ضعفی داشته باشند که هکرها از آن نقاط ضعف برای دور زدن استفاده کنند.


برای بهره بردن از این نقاط ضعف، هکر ها وبسایت هایی را طراحی می کنند که در آن ها ویروس هایی تعبیه شده اند. شما ممکن است با راه های مختلف به این سایت ها برخورد کنید؛ کلیک کردن بر یک لینک در ایمیل فیشینگ، لینکی در شبکه های مجازی، حتی هنگام جست و جو در اینترنت برای موضوعات و برنامه های مشهور. حتی هکر ها می توانند کد هایی را نیز در سایت های معتبر وارد کنند. این کد ها و سایت ها کامپیوتر شما را برای یافتن نقاط ضعف امنیتی، بررسی می کنند و اگر نقطه ضعفی را پیدا کنند، ویروس می تواند دانلود شده و نصب شود بدون آن که شما کاری انجام دهید.

برای در امان ماندن از این خطر، شما مجبورید که برنامه های نصب شده بر کامپیوترتان را همیشه آپدیت نگه دارید. هر ماه، مایکروسافت نسخه های به روز شده ای برای ویندوز ارائه می کند. این به روز رسانی ها، نقاط ضعفی را که هکر ها از آن استفاده کرده اند را از بین می برند.


دیگر برنامه های حساسی که باید مراقب آن ها بود، برنامه های آدوب فلش (Adobe Flash)، آدوب ریدر (Adobe Reader) و جاوا (Java) هستند. استفاده از نسخه های قدیمی این برنامه ها در حقیقت یک دعوتنامه رسمی از هکر ها است. هم چنین سعی کنید همیشه از مرورگرهای به روز شده استفاده کنید.

۴. دور زدن رمزهای عبور

در فیلم ها، هکرها متخصص حدس زدن رمزهای عبور (Passwords) هستند اما در دنیای واقعی کمتر هکری موفق به این کار می شود. در عوض آنها ممکن است از شکاف اطلاعاتی شرکت هایی که شما از وبسایت آن ها استفاده می کنید، بهره ببرند و  رمزعبورتان را به چنگ بیاورند.


نکته بسیار مهم این است که شما باید از رمزهای عبور مختلف برای وبسایت های متفاوت استفاده کنید. با این کار اگر هکری یکی از رمزهای شما را به دست بیاورد، بقیه حساب های شما امن خواهند بود.

هم چنین اگر هکری بتواند ویروسی را به جان کامپیوتر شما بیندازد، رمزی که تایپ می کنید، برای هکر فرستاده می شود و اصلا نیازی به حدس زدن برای رمز وجود نخواهد داشت. پس همانطور که گفته شد ،باید برنامه ها و نرم افزار حفظ امنیت خود را همیشه به روز نگه دارید.

هم چنین هکر ها ممکن است که سوال امنیتی شما در یک وبسایت را حدس بزنند. پاسخ بسیاری از سوالات امنیتی را می توان از اطلاعاتی که دیگران به صورت عمومی مطرح می کنند، حدس زد. در پاسخ دادن به سوالات امنیتی، سعی کنید جواب هایی را انتخاب کنید که هم در خاطرتان بماند و هم قابل حدس نباشد.

۵. استفاده از وای فای (Wi-Fi) باز و نا امن

بدون شک شما در مکان هایی از شبکه وای فای استفاده می کنید. آیا این شبکه ها رمزگذاری شده اند؟ اگر پاسخ را نمی دانید به احتمال زیاد نشده اند.

این به این معنی است که هکرها هم می توانند به این شبکه ها وصل شوند. آنها می توانند هر کاری که می کنید را ببینند و ثبت کنند. تا جایی که می توانید شبکه های وای فای خودتان را امن و رمزگذاری کنید تا حداقل در شبکه هایی که مربوط به خودتان است ،در امان باشید.


مطلب وارده از تواناتک

۲ نظر:

  1. خیلی خوبه،ایشالله ادامه بدی با قدرت و جدیت بیشتر و با آرزوی بهترین ها برای خودتون و سایتنون

    پاسخحذف

» لطفا در نظرات خود از الفاظ رکیک استفاده نکنید
» لطفا نظرات خود را به زبان فارسی تایپ کنی